Din Första Övningskörning

Ny behörighet?
Om du ska övningsköra för en ny behörighet (t.ex. bil eller mc), behöver du först ansöka om körkortstillstånd för den behörighet du ska övningsköra för.
Du ansöker hos Transportstyrelsen och det kostar ingenting, men du behöver själv fylla i en hälsodeklaration samt bifoga ett synintyg från en synundersökning i din ansökan.

Ansök om körkortstillstånd – för elev

Om du ska övningsköra, eller handleda, för bil
För körkortsbehörighet B behöver både elev och handledare gå en introduktionsutbildning för att ni ska få övningsköra. Som handledare behöver du ha genomfört denna utbildning innan du kan få ditt handledarbevis.
Observera att du alltså endast behöver gå introduktionsutbildningen om du ska övningsköra eller handleda för bil, samt att elever och handledare inte behöver gå utbildningen samtidigt eller fler än en gång.

Anmäl dig till en Introduktionsutbildning – för elev och handledare

Ansök som Handledare
Som handledare behöver du ansöka om handledarskap för varje elev du vill övningsköra med. Detta är kostnadsfritt och det tar ungefär en vecka för Transportstyrelsen att godkänna din ansökan.
Kom ihåg att alltid ha med dig ditt handledarbevis för eleven du ska övningsköra med till era körlektioner tillsammans.

Ansök om handledarskap – för handledare
Du kan hitta mer information om vilka krav som ställs för att bli godkänd som handledare på Transportstyrelsens hemsida.

Före, Under och Efter Bokningar

Med ditt medlemsskap hos Partner in Ride får du tillgång till flera verktyg för att hjälpa dig att planera och utföra din privata övningskörning. Nedan följer våra rekommendationer om hur du kan använda dessa på bästa sätt samt viktiga aspekter att tänka på när du genomför dina bokningar.

Före Lektion

1. Vem ska jag köra med?
Läs den andra personens profil och recensioner, och ta en titt på hur de ligger till i deras Utbildningsplan. Om användaren har länkat sina sociala media kan du även ta en titt där för att få en ännu bättre uppfattning om personen du vill övningsköra med.

2. Boka via Partner in Ride
Genom att boka dina körningar via Partner in Ride tar du automatiskt del av våra förmåner, hjälpmedel och verktyg såsom betalskydd, användarstatistik och recensioner. De är där för din trygghet och som hjälpmedel för dig att på bästa sätt genomföra din utbildning. Därför är det alltid rekommenderat att genomföra all kommunikation, betalning, med mera direkt via hemsidan – då bidrar du även samtidigt till upprätthållandet och till fortsatt utveckling av Partner in Ride.
Som elev kan du avboka en bokning fram till och med 24 timmar innan bokningen påbörjas till full återbetalning. Handledare kan avboka en bokning fram till att en bokning slutförs. Tänk även på att det strider mot Användarvillkoren att ta betalt/betala för övningskörning utanför det inbyggda betalsystemet för körlektioner som möjliggjorts av Partner in Ride’s tjänster.

3. Första gången med en ny elev?
Kom ihåg – om du ska övningsköra med en ny elev behöver du först ansöka om handledartillstånd för denna elev.

Ansök om handledarskap för din nya elev
Däremot behöver du inte göra om introduktionsutbildningen så länge du har en som redan är giltig – en introduktionsutbildning gäller i 5 år.

Börja alltid med att bekanta er och göra er bekväma med varandra i rollen som handledare och elev genom att börja övningsköra med enkla övningar under säkra förhållanden på ett avgränsat område. Sedan kan ni avancera vidare till nästa steg enligt elevens utbildningsplan där handledaren anser att det är lämpligt, och eleven känner sig trygg med övningen.

4. Planera er körning
Etablera kontakt med din handledare/elev genom att skicka ett meddelande till dem via deras profil. Ni kan redan nu börja diskutera hur ni vill lägga upp körningen, vad ni ska öva på och var ni ska öva.
Till er hjälp kan ni ha nytta av:

Elevens Personliga Utbildningsplan
För att planera in lämpliga övningar (elevens Personliga Utbildningsplan finner ni på elevens Profil).

Partner in Ride’s Delade Kartor
För att hitta lämpliga platser att övningsköra på.

Om ni planerar att öva manövrering kan ni förbereda konor/vattenfyllda petflaskor och ta med er samt skisserna för de olika manöverproven som eleven behöver kunna på uppkörningen. Ni kan hitta dessa skisser i vår Guide: Uppkörning – körprov för bil och mc.

5. Rusta dig själv och ditt fordon
Under övningskörning är det krav på att ni använder en grön ÖVNINGSKÖRNING-skylt. För mc finns dessa att tillgå som varselvästar ni kan bära ovanpå era kläder. Gällande övrig skyddsutrustning för mc finns inga lagkrav förutom att en godkänd mc-hjälm skall användas. Vi rekommenderar däremot att komplettera med ett par rejäla handskar, stövlar, heltäckande skyddskläder av läder eller textil med CE-godkända skydd, samt ryggskydd.
För ditt fordon kan skador undvikas genom att komplettera med extra utrustning:
– För mc kan motorbågar och kraschpuckar användas för att skydda de mest utsatta och dyrbara delarna.
– För bil rekommenderas starkt kompletterande backspeglar. Det finns även att tillgå dubbelkommando i universalutförande som går att montera i sin bil själv, vilket kan vara lönsamt särskilt om du planerar att övningsköra med flera elever.
Tänk även på att de fordon ni använder under övningskörningen måste vara trafikförsäkrade.
Utöver det kan det även vara en bra idé att teckna halv- eller helförsäkring på fordonet för att täcka för kostnader vid eventuell olycka.
För mer information om detta, eller om du inte har tillgång till ett fordon att övningsköra med, kan du läsa våra tips i ämnet i vår Guide: Fordon och Övningskörning.

Under Lektion

1. Kontrollera ID och körkortsbehörigheter
Ta för vana att verifiera identitet, körkortsbehörighet och körkortstillstånd/handledarbevis hos en ny elev eller handledare det första ni gör innan ni sätter igång.

2. Stäm av med varandra
Diskutera vad ni ska göra, var och hur ni ska göra det, samt under vilka förutsättningar. Det är centralt att stämma av hur ni ska förhålla er till varandra under körning i exempelvis en nödsituation. Sist men inte minst, nämn även vilka förväntningar ni har på varandra och innehållet av ert övningspass tillsammans.
Kom ihåg att:
Ta med er kommunikationsutrustning om ni kör mc – exempelvis headset och telefon 
  Handledaren bär ansvaret för eleven som förare – därav bestämmer handledaren vad som är lämpligt och inte, och har alltid sista ordet!
Ha kul! 

Efter Lektion

1. Handledaromdöme
Efter lektionen har handledaren till uppgift att lämna ett Handledaromdöme till eleven, där handledaren lämnar konstruktiv feedback för körningen enligt de aspekter som tas hänsyn till under en uppkörning. Detta kommer att ligga till grund för eleven att följa upp sin privata körkortsutbildning och kommer att underlätta i er planering inför nästföljande lektioner tillsammans – vad ni behöver öva mer på och vilka delar som redan är starka. Dessa betyg ligger sedan till grund för elevens Elevstatistik som återges på elevens profilsida.

2. Din Personliga Utbildningsplan
Efter att du har genomfört övningar i din personliga utbildningsplan kan du bocka av dem och anteckna dina lärdomar från de olika momenten. Du kan när som helst gå tillbaka till dessa anteckningar och på så vis kommer du att bygga upp ett facit till dig själv med de tips som var viktigast för just Dig när det är dags att repetera och förebereda dig inför din uppkörning. Vi rekommenderar därför starkt att göra anteckningarna så snart som möjligt efter varje genomförd lektion eftersom du då fortfarande har körningen färskt i minnet och får på så vis bäst användning av anteckningarna.

3. Kartlägg er körning
Vi rekommenderar även att ni antecknar er körrutt i Partner in Ride’s Delade Kartor. På så vis kan ni när som helst blicka tillbaka på vägarna ni har kört och reflektera över vilka delar som har varit särskilt bra eller utmanande. Dessutom kommer andra användare att ha nytta av informationen, ta del av era lärdomar, och kunna hitta lämpliga vägar och platser att övningsköra på.
På dessa kartor finns även Trafikverkets Föraprovskontor utmärkta vilket kan komma till nytta om ni vill övningsköra i omnejd till där eleven sedan kommer att utföra sin uppkörning.

4. Lämna Betyg
Efter att ni har kört tillsammans kan även eleven lämna ett gott betyg och en recension till handledaren på handledarens annonssida. Detta får handledaren att rankas högre hos Partner in Ride, och hjälper andra medlemmar att få ärlig kritik om hemsidans handledare, samtidigt som det sprider en god stämning och uppmuntrar till bästa uppförande under era lektioner tillsammans.

Före din Uppkörning/Förarprov

1. Riskutbildning
Efter att du har sökt om körkortstillstånd, hittat handledare att övningsköra med och kört ett par gånger i trafik, behöver du boka en tid för att genomgå den obligatoriska Riskutbildningens 2 delar:
Del 1 – “Riskettan” behandlar alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden.
Del 2 – “Halkbanan” behandlar hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.
Du behöver bli godkänd på Riskutbildningens båda delar innan du får genomföra ditt teoriprov och din uppkörning.

2. Teoriprov/Kunskapsprov
Före din uppkörning ska du skriva teoriprovet, men om du misslyckas kan du ändå genomföra uppkörningen. Ett godkänt prov, teoriprov såväl som uppkörning, är giltigt i 2 månader, vilket innebär att du har fler chanser på dig att få godkänt på teoriprovet utan att behöva göra om uppkörningen.
Boka teoriprovet och uppkörningen i god tid (rek. 2 månader innan) på Trafikverkets bokningstjänst.

Vi önskar er lycka till med övningskörningen!

Vanliga Frågor

Allmänt

Nej. Det är samma introduktionsutbildning för dig som är handledare och för eleven men ni behöver inte gå vid samma tillfälle. Tänk även på att introduktionsutbildning endast krävs om du ska handleda eller övningsköra för bil, för motorcykel behöver ni inte gå introduktionsutbildning.
Se vår guide Inför din första lektion för allt ni behöver veta för att komma igång med er övningskörning!

Det är handledaren som betraktas som förare under övningskörning. Detta innebär att en försäkring gäller som om det hade varit handledaren själv som hade framfört fordonet i juridisk mening, vilket innefattar försäkringen. Den obligatoriska trafikförsäkringen är bundet till fordonet och gäller därför alltid.
För tilläggsförsäkringar såsom halv- och helförsäkringen kan det i vissa fall finnas krav på vem som får framföra fordonet för att försäkringen ska gälla. Kontrollera därför, om ni använder ett fordon som inte är försäkrat i handledarens namn, att villkoren tillåter andra förare att framföra fordonet.

ref: 4 kap 3 § 3 st körkortsförordningen

För eleven

Du ska vara 16 år och ha ett giltigt körkortstillstånd.

  • För lätt motorcykel, behörighet A1, behöver du vara minst 15 år och 9 månader.
  • För mellanstor motorcykel, behörighet A2, behöver du vara 17 år och 6 månader.
  • För tung motorcykel, behörighet A, behöver du vara 23 år eller ha haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och sex månader. Du får övningsköra i trafikskola från 17 år och 6 månader under förutsättning att den som har uppsikt över övningskörningen följer med på motorcykeln eller i en sidovagn.

Du får ha passagerare med dig under förutsättning att övningskörningen kan ske på ett trafiksäkert sätt.

För handledaren

En handledare kan ha max 15 godkännanden (för att få handleda en elev för en viss behörighet) samtidigt, som kan fördelas på som mest 15 elever.

Ett godkännande gäller i 5 år, och kan inte avbrytas när din elev är färdig med utbildningen. Det innebär exempelvis att du som handledare kan handleda 15 elever på ett och samma år, eller 3 elever varje år. Över en 5-årsperiod får alltså maximalt 15 godkännanden finnas.

Eftersom varje behörighet räknas som ett eget godkännande kan det även innebära att en handledare kan ha 15 godkännanden fördelat endast på exempelvis 5 elever. Detta kan uppstå om handledaren ansöker om godkännande för tre olika körkortsbehörigheter för samma elev vid olika tillfällen.

Nej, handledaren måste antingen vara passagerare på samma MC som eleven eller köra en egen MC.

Nej, en handledare kan endast övningsköra med en elev vid varje övningskörningstillfälle.

Det är inte olagligt att ta betalt för privat övningskörning.
Däremot infördes lagstiftning år 2012 för att förhindra “svarta trafikskolor” att äga rum, då detta missbrukades av aktörer som medvetet utförde svart trafikskoleverksamhet utan tillstånd med ett stort antal elever. Detta är anledningen till att en privat handledare inte längre får handleda fler än som mest 15 elever över en 5-årsperiod.

Om du som handledare tar betalt för din handledning behöver du däremot skatta för inkomsten. Om du verkar som handledare hos Partner in Ride handlar det i normalfallet om hobbyverksamhet, och du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration under inkomstslaget tjänst. Hos myndigheten Verksamt.se kan du läsa en lättläst sammanfattning om ämnet. Om du däremot avser att bedriva näringsverksamhet som handledare behöver du ansöka om tillstånd för att bedriva trafikskola hos Transportstyrelsen.

Något du fortfarande undrar över? Eller finns det något vi kan förbättra med guiden?
Skriv din fråga/kommentar här!

Ämne på din fråga:

Vad vill du få besvarat?

Ditt namn:

Vänligen anteckna ditt användarnamn



Bra grejer? Dela gärna!